Rabu, 31 Mac 2010

TEMPAT KERJA YANG MENYAKITKAN HATI...

Assalamualaikum...salam sejahtera...salam 1 Malaysia...

Harap semua dalam keadaan sihatnya di hari yg indah lagi permai ini...tapi lain pula nasib aku pagi ini...istilah yang menarik bagi aku ialah 'menyakitkan hati'...kisahnya bermula apabila aku sampai ke sekolah...kononnya nak sarapan dulu...sekali kena buat SEGAK atau juga dipanggil ujian kecergasan untuk murid tahap 2...aku kena jaga bahagian unjur jangkau...tak kisah la...kerjanya mudah...aku sorang pun boleh kawal murid2...tapi sampai je kat murid tahun 5...mereka merungut sebab kena halau sebab berpakaian sukan semasa ke sekolah agama...apalah salahnya mereka terus berpakaian sukan..agama islam menuntut umatnya menutup aurat...murid-murid itu menutup aurat...bukannya semua...hanya 13 orang sahaja...kekangan masa menyebabkan latihan lembat dimulakan sekiranya menunggu murid menyalin baju untuk latihan petang bola baling...

setelah siap kesemua murid tahap 2 iaitu tahun 4, 5 dan 6...aku terus ke kantin dan mintak air teh tarik gelas besar...maklum la...bekal isteri aku bagi hari ini banyak...ada nasi goreng...ada nasi putih dgn lauk ikan sembilang sambal dan sayur kobis tumis...sedap dan menyelerakan...perasaan selesa dan bahagia itu hanya sementara apabila PGB 1 aku bersuara mengenai murid yang menjalankan latihan bola baling sesi petang...senarai nama dan surat kebenaran kepada sekolah agama tidak aku sertakan sedangkan surat itu telah aku siapkan dan akan aku hantar hari ini...mungkin silap aku jugak atas kelewatan surat itu selama 2 hari...selain itu isu baju sukan itu juga di timbulkan dalam pedebatan itu...mcm tu la manusia yang bodoh dan bangang...carilah jalan penyelesaian bersama-sama..jangan lah meletakkan kesalahan atas bahu orang sahaja...tidak ada penghargaan...tidak ada pujian...tidak ada semangat berpasukan dan ingin berkerjasama...hanya kutukan dan perasaan dengki...hanya tahu masalah dia sahaja...tidak pikir sebab kenapa aku buat begitu..jawapan yang diberikan memang mudah...murid-murid tidak berdisiplin...aku bukan jenis suka mendesak budak...aku bagi masa lagi kat budak-budak tu sembahyang dulu...aku bagi masa lagi untuk tukar pakaian...budak-budak tu dah datang untuk latihan pun dah kira bagus...

Masalah ponteng disekolah Agama itu telah lama...dan murid-murid sekolah agama membuat alasan untuk latihan bola baling pula untuk ponteng sekolah agama...aku tahu alasan itu...aku tak tahu la siapa yag menimbulkan alasan itu...agaknya sekiranya aku ikut apa yang Guru Besar aku cakap..masalah aku ini akan jadi lebih besar agaknya sekiranya GB aku minta agar latihan ini bermula dari januari hingga ke tarikh pertandingan...sedangkan latihan yg tak sampai 21 hari ini pun telah menjadi satu masalah yang besar...inikan pula nak melatih murid selama 3 atau 4 bulan...aku pelik la...kenapa semangat berpasukan tidak ada dalam diri guru-guru yang lama ini...kata mereka sudah banyak pengorbanan yang mereka dah buat...adakah aku juga akan menjadi seperti mereka???aku bukan minta sanjungan...aku minta kerjasama dari kawan-kawan guru di sekolah aku mengajar sekarang...kenapa mereka tidak membela nasib rakan-rakan mereka apabila ada masalah yang timbul...aku tahu aku bukan manusia yang baik...tetapi adakah mereka sudah cukup bagus dan baik...sekiranya kita melakukan kesalahan kita cuba untuk tidak mengulangi kesalahan itu...

Apa-apa pun hati aku sakit hari ini...memang bukan seorang PGB 1 yang bodoh dah bangang...aku geram dengan PGB 1 aku itu...pergi mampus la engkau...menyusahkan hidup orang lain ajer...kau rasa kau bagus sangat ker...asal ader masalah jer asyik sebut pasal susahnya jadi orang atasan...sepatutnya dia pikir la macam mana nak membela nasib orang bawahan...ini tak...asyik menyusahkan orang bawahan...asyik-asyik sebut pasal dosa dan pahala...dia tahu ker perbuatan dia tu dapat pahala ker dosa...Ya Allah...sekiranya aku nie sedang dizalimi...kau beri lah petunjuk kepada manusia yang sedang menzalimi aku itu...sangat menyakitkan hati perbuatan manusia itu tadi...semoga Allah yang dapat membalasnya...biar apa pun cemuhan...biar apa pun halangan...aku akan tetap di sini untuk mengajar anak bangsa aku...aku tahu aku bukan yang terbaik dan bukan yang sempurna...tetapi aku cuba jadi yang terbaik dan sesempurna yang boleh...Allah sentiasa bersama dengan ku...Amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.