Isnin, 29 Mac 2010

Setelah Sekian Lama...Aku Pelik La...

Assalamualaikum...salam sejahtera...salam 1 Malaysia...

Lama juga juga aku tak menulis kat dlm blog nie...terlalu byk urusan dan terlalu banyak alasan yg perlu aku redah untuk mengharungi kehidupan yg penuh pancaroba dan dugaan selaku manusia di akhir zaman...

sememangnye aku penat dan muak dengan perangai aku sediri dan perangai manusia-manusia di mukabumi ini...terlalu byk masalah...terlalu byk kepahitan...terlalu byk kesengsaraan...semuanya kerana kita ini bukanlah manusia yg sempurna...

tapi zaman sekarang semuanya dah berubah dengan mendadak...melayu dan islam semakin kurang kemelayuannya dan kurang keislamannya...zaman sekarang sudah tidak payah meminjam 'cd blue' atau 'video blue'...semuanya dah terhidan di depan mata...boleh tgk live lg...mcm mana pak aji tak naik gila meroyan...mcm mn kes-kes pembuangan bayi tidak berlaku...semuanya kerana institusi kekeluargaan semakin goyah dan menanti hancur...

Budaya ketimuran sudah tidak menjadi pegangan anak muda zaman skang...baju kurung..baju melayu...kain batik...kain pelikat...sampin...semuanya bukan lg pakaian harian muda-mudi zaman sekarang..sekiranya aku ingin melihat remaja perempuan ini berpakaian separuh bogel seperti tak cukup kain itu...aku hanya perlu duduk di stesen bas sahaja...setiap kali turun sahaja remaja perempuan itu...1 dari 50 orang sahaja yg berpakaian paling sopan...yang lain pasti menampakkan bahagian-bahagian yag mengiurkan itu..

Orag melayu sekarang mudah dan cepat berpuas hati...selesa di bumi sendiri...yang aku lihat di depan mata skang ini...isteri yg mencari nafkah...suami duduk di rumah menjaga anak...alasannya ada penyakit kronik...padahanya orang lelaki itu sihat walafiat...tidak ader masalah kesihatan langsung pun...aku pelik la...

Lagi aku pelik jika emak dan ayah zaman skang begitu mudah mempercayai lelaki atau perempuan yg ingin berkawan dgn anak mereka...alasan mereka anak mereka dah besar...dah pandai menilai...senang di hangkut kesana-kemari...pelik...pelik...tak sampai 2 bulan dah bunting budak pempuan tu...hubungan berlandaskan nafsu...aku pelik la...

Tah la...aku bukan perdana menteri...bukan pendakwah...bukan cerdik pandai...tapi aku pelik la...semakin teruk...adakah Malaysia yg mempunyai budaya ketimuran dan negara islam contoh akan menjadi seperti Amerika Syarikat...tolong la...biar la negara kita maju..minda penduduk di Malaysia pun kena la maju dari segi ketimurannya, hebat dari segi islamnya...semoga Malaysia akan menjadi negara yang terhebat dan akan tercatat di dalam sejarah dunia sebagai negara gemilang terbilang...amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.