Selasa, 17 November 2009

Lagi 3 hari nak cuti sekolah...

Assalamualaikum...wbt...

Dah beberapa minggu aku tak menulis kat dalam blog aku ini...maklum la dah nak cuti sekolah nie sibuk dengan persiapan untuk macam2...minggu lepas sekolah aku sibuk dengan persiapan Hari Anugerah dan Kecemerlangan sekolah yang sudah lepas pada 12.11.2009 bersamaan hari kahamis yang lepas...

di bawah nie aku sediakan beberapa gambar untuk tontonan umum...

Banner untuk hari anugerah nie bukan aku yg buat...bos tempas dah siap kat kedai banner yg selalu GB tempah kat bandar segamat...thanks bos...ringan kerja aku...


nie aku...kerja tetap takder pencen...jurugambar sepenuh masa...semua gambar tu aku la yang amik...takkan gambar diaorg jer...gambar aku pun kena ada jugak...

perasmi disempurnakan oleh wakil PPD Segamat...En. Ajis Asnaban selaku Pegawai Untuk Sekolah Rendah...Beliau juga berbesar hati untuk menyampaikan hadiah kepada penerima2 hadia di SK Spang Loi...


nie pulak budak2 tahun 5 dan 6 untuk persembahan coral speaking...menarik jugak persembahan mereka semua...lain dari yang lain...tak pernah dalam sejarah sekolah buat persembahan sebegini rupa...dilatih oleh Teacher Norlizam Bt Nahu...Hebat!!!

gambar budak2 penari zapin...di latih oleh cikgu Mas Diana Susah...persembahan yang lain dari yang lain juga...menarik dan kemas...


aku dan keluarga...dapat jugak bergambar dengan family...

Gambar budak2 kompang...dipimpin oleh ustaz noorzairi pain...tak sampai 30 minit semua budak2 nie dah dapat rentak untuk kompang mereka...setakat nak gi kenduri kawin nie sebelah tangan jer pukul pun dah kuat dah...

aku, cik noi dan zul...geng2 yang sekepala dengan aku...yang lain tak berapa sangat...nie la org yang selalu jadi balaci untuk angkat2 barang atau buat kerja2 berat (angkat batu..pasu...kereta..alihkan rumah...heheheheh)...kena kau orang..

team coral speaking buat latihan selepas di ganyang oleh penolong GB kerana persembahan tak mantap lg...

Penari zapin tengah menunjukan bakat mereka walaupun banyak step yang terlupa, tertinggal dan terlajak...

tahniah semua warga SK Spang Loi kerana berjaya menjayakan Hari anugerah kecemerlangan Akademik...di harap semua akan buat yang terbaik untuk hari anugerah yang akan datang...sehingga jumpa lagi di tahun hadapan...

Khamis, 22 Oktober 2009

AKU DEMAM

Assalamualaikum...

Pagi2 lagi kepala dan tekak aku tak berapa nak elok...kepala aku berat sangat dan tekak aku perit dan bengkak...sukar nak bernafas...aku dah rasa lain macam jer sejak 2 hari yang lepas...tapi aku gagahkan jugak untuk menghadiri kursus pengurusan makmal komputer...kalau ikutkan hati aku, malas aku nak gi kursus tu sebab aku masih bercuti...tapi bos aku dah perintahkan aku yang kena gi...jadi terpaksa lah aku gi...

Rehat tadi aku dah suruh 2 orang murid tahun 5 gi amik tangga untuk panjat pokok kelapa nak amik kelapa muda...mak aku kata minum kelapa muda cepat baik demam...dah 2 kali mak aku call suruh minum air kelapa muda...tu pasal la aku kerah budak2 tu amik tangga...sampai kat pokok kelapa tu tegakkan tangga...aku tgk jauh lagi nak capai kelapanya...jadi dalam keadaan demam pun aku ler yang kena amik kelapa muda tu...bertarung dgn semut hitam pulak tu...banyak jugak yang menyelinap masuk kat dlm baju aku...

Skang nie aku dah abis mengajar...tekak makin perit...kepala makin berat...jam menunjukkan hampir pukul 12.00tghari...cabut jer la...ada mesyuarat pulak pukul 2.30ptg nie...kepala dah bedengap2 nie....nak balik ker tak nak...badan memang tak best nie...ikutkan hati tido jer nie...aduh....macam mana eksss...cabut jer la...

Rabu, 14 Oktober 2009

SEMALAM....AKU BUAT.....

Assalamualaikum...

ISNIN, 12.10.2009

5.00 PG - Bangun dan bersiap untuk ke sekolah (dari rumah emak di Felda Palong 2)
6.00 PG - Gi sekolah (SK Spang Loi)
7.20 PG - Sampai kat SK Spang Loi
7.30 PG - Perhimpunan pagi Isnin
8.00 PG - Mula mengajar
1.00 PTG - Habis mengajar
2.00 PTG - Ke Buluh Kasap beli mesin henjut buai automatik.
3.00 PTG - Ke Gemas utk tgk handset dan gunting rambut
4.15 PTG - Sampai kat umah mak aku kat palong 2...mula pasang buai dan makan...
4.30 PTG - Gi Rompin bawak mak aku gi beli barang
6.00 PTG - Singgah kedai makan untuk makan la apa lagi...
6.50 PTG - Sampai kat umah mak aku
7.00 MLM - Luruskan pinggang, tgk berita...
10.00 MLM - Tido la...esok nak gi kerja...nak hantar isteri anak aku balik Mensudut Lama...Isteri aku cuti lagi esok...

SELASA, 13.10.2009

5.00 PG - Bangun dan bersiap untuk ke sekolah (dari rumah emak di Felda Palong 2)
6.00 PG - Gi Mensudut lama dulu...hantar isteri dan anak aku...pastu baru gi sekolah (SK Spang Loi)
7.20 PG - Sampai kat SK Spang Loi
7.30 PG - Mula mengajar
12.30 PTG - Ke PPD Segamat atas urusan Taklimat Emis Online...
1.00 PTG - Smpi kat PPD Segamat...Gi makan dulu dgn kak CT Hairani
2.30 PTG - Taklimat Emis Online mula
5.00 PTG - Taklimat Emis Online tamat...gi minum dulu dgn Fayad...borak2 dulu...
5.30 PTG - Gi Nirwana Taman Yayasan..beli barang dapur...
6.45 PTG - Sampai kat umah Guru SK Mensudut Lama...mandi...
7.00 MLM - Mengadap anak aku...
8.00 MLM - Mengadap Astro tgk kartun...
10.00 MLM - Tido...esok nak keje...nnt liat nak bangun pagi...

Isnin, 12 Oktober 2009

DEMAM CAMPAK

ASSALAMUALAIKUM...WBT

Apa khabar kengkawan???dah mula bekerja semula selepas cuti hujung minggu...isteri den masih bercuti hari nie sebab anak den kena demam campak...

hari pertama...hari rabu...Sebenarnya anak den dah lama jugak kena demam nie...tapi tak la berapa memudaratkan...dua kali jugak den gi klinik...klinik pertama yang aku bawak berada di gemas, N9...Klinik Rafi...den pun tak la berapa tau pun pasal klinik tu...tapi atas cadangan seorang ustaz di sekolah den mengajar skang...den gi la hantar anak den...agak memeranjatkan layanan yang di beri oleh Doktor Rafi tu...dengan hanya menggunakan stetoskop dan termometer tu aje dia memberi komen penyakit anak aku...tahap kepanasan 38c...demam sederhana, takde ape yang perlu dirisaukan...ambil ubat di kaunter...kena bayar rm17 untuk ubat demam dan ubat selsema...balik dari klinik terus bagi ubat...tapi panas badan anak den masih belum berkurangan...den letak cool fever kat dahi anak den...pagi esoknya tu cool fever tu kering...

Hari kedua...hari Khamis...Klinik kedua yang den pergi ialah Klink Nasrah berada kat Pasir Besar, N9...den gi klinik tu selepas waktu persekolahan...suhu badan anak den makin panas...sesampai jer kat klinik tu pukul 2.30 ptg...klinik masih berehat dan di buka pada jam 3.00 ptg...oleh kerana terlalu lama menunggu den dgn isteri gi makan dulu...dan apa bila jam menunjukkan tepat pkl 3 ptg sebab den orang pertama den pun masuk dulu...layanan nya hampir serupa di klinik pertama...periksa denyutan jantung dan paru paru...periksa suhu...pastu amik ubat kat luar...kena rm19...den bawak balik dan bg anak den makan ubat tapi suhu badannya masih tak turun...makin panas...dah 2 malam tido tak lena sebab anak tak sihat...paling kesian isteri aku la...banyak berkorban untuk anak kami sebab anak kami tak minum susu botol...minum susu cap gantung...

Hari ketiga...hari Jumaat...demam anak den masih tak kebah lagi...kengkawan orang umah ada bagi cadangan pergi jumpa embah noriah...sebab mungkin bukan demam biasa...mungkin ada yang mengusik agaknya...hari jumaat tu ada majlis jamuan hari raya kat sekolah den...kena potong daging...kena siang ikan...kena cucuk sate...kena bakar sate...banyaknya kerja...petang kena siapkan tempat makan dan dirikan kemah...penatnya....isteri aku call mintak cepat balik...nak hantar anak den gi umah embah noriah plk...pkl 3ptg den sampai umah...pkl 4ptg den gi umah embah noriah...bidan tua kat kampung mensudut lama, batu anam, segamat, johor...memang pelik dan sangat menakutkan cara bidan tu merawat anak den...di jinjing dan di tuntung nya anak den...nak meleleh air mata den melihat bidan tua tu rawat anak den...betul ke cara tu???den tetanya2 dalam hati...dari jauh den lihat isteri den dah melelehkan air matanya...sedih oooo....

Hari keempat....Hari sabtu...ko-ku di sekolah isteri den dibatalkan...pagi2 tu isteri den dah buat permintaan suruh den panjat pokok kelapa untuk amik kelapa muda buat sapu(jaram)kat badan anak den...den buek ajo la...masa tu ruam merah( demam campak) dah mula kelihatan dari kepala hingga paras pinggang anak den...mak mertua dan adik2 ipar aku nak beraya kat rumah den di mensudut lama...pukul 11 pagi mereka sampai kat umah den...mcm2 lauk yang mereka bawak untuk di masak kek umah den...den tak kisah...masak la...den tumpang makan...hari tu jugak den nak kena balik palong dua sebab mak den mintak tolong masak untuk jamuan hari raya kat palong 10...pukul 2 ptg den gerak dari mensudut lama ke palong...mak mertua den dan adik2 ipar den nak gi segamat...nak shopping katanya...gi la...anak den tak sihat...den sampai palong pukul 4ptg...takde buat apa...cuma kena tido sampai jam 6ptg...bangun mandi...pastu ayah den call suruh idupkan api untuk rebus ketupat segera...ruam campak kat badan anak den makin merebak dari kepala hingga ke kaki...

Hari Kelima...Hari ahad...jam menunjukkan pukul 1 pagi...ketupat segera telah siap di rebus...isteri den masih belum tido...anak den pun belum tido...masih merengek sebab demam campak nya masih belum sembuh...apabila den masuk ke bilik...den lihat anak den dah macam udang kena bakar...ruam campaknya semakin merah...meraung2 kesakitan...den dah la ponek...mengantuk pulak...mula2 den naik angin jugak...tapi perasaan simpati seorang ayah tu lebih banyak...den tak jadi nak naik angin...anak den tak sihat...den kena kawal perasaan...mak den menyerbu masuk ke dalam bilik den...mak den terus amik cucu dia...dia dukung dan memujuk...mak den mendesak ayah den gi cari amat gongak untuk tawarkan air...bagi kebah sikit demam anak den...masa dukun tu datang ...dia jampi la...den mmg tak percayakan org tua tu dari dulu lg...skali dia jampi tu untuk budak kembung perut...anak den nie demam...apa sal lak bagi jampi kembung perut...tak paham...tak paham...dari pukul 1 pagi tu hingga la pukul 3pg den jaga anak den...lepas pukul 3pg tu isteri den pulak jaga sampi jam 6pg..tp yang banyak berkorban isteri den la...kepala dah ting tong...den lena balik jam 7pg hingga 9pg...kerja telah pun bermula...mak den potong ayanm 30 ekor...ayah pulak mesin kelapa 75 bijik...adik kemas umah...den banyak menjaga anak pagi tu sampai ke petang...isteri aku aku suruh berehat dulu...takut kesihatannya terganggu...pukul 2ptg syafik nak cik dan datang membantu...pukul 3ptg pula cikgi zul pulak datan beraya kat umah mak den...juadah untuk jamuan hari raya yang orang palong 10 tu siap pada jam 5 ptg...lega hati den...masa aku sibuk membantu mak ayah den memasak...isteri den sibuk pula mengelap anak den dgn air kelapa...demam campaknya semakin berkurangan...hari tu den tak balik umah den kek mensudut lama...den tido palong 2...mungkin hari nie baru balik mensudut lama...

Harap kengkawan yang membaca dan yang mengunjungi blog nie doakanlah anak den cepat sembuh...amin

Rabu, 7 Oktober 2009

MAJLIS MARHABAN DI RUMAH AKU...

Assalamualaikum...WBT...

semalam, 06.10.2009 den telah menjemput kengkawan satu sekolah den datang beraya ke rumah den kat rumah guru SK Mensudut Lama...pening jugak nak menyediakan menu bagi menjamu kengkawan den tu...semua mintak den buat menu yang lain dari yang lain...kalau menu mee goreng dan bihun goreng tu dah biasa..nasib baik isteri kesayangan den tu dah bagi den duit RM50 untuk membeli barang2 dapur untuk jamuan kengkawan den tu...

akhirnya kata sepakat diputus oleh den dengan isteri den...menu untuk jamuan semalam adalah sambal ikan sardin, goreng ikan masin, ayam masak kukup, sayur kobis campur, timun dan tomato mentah...

Untuk pasukan marhaban pula menunya adalah bubur kacang hijau dengan durian dan sagu mata ikan, nugget, kentang goreng roti untuk dicicah dengan bubur dan kuih raya sebab kuih raya kat umah den banyak lagi...takde sape yang nak beraya kat umah den...

Tugas mengemas dan masak memasak nie telah dibantu oleh cik sam dan cik abuk yang juga tukang kebun SK Mensudut Lama...mereka banyak membantu dari mula majlis sehingga jam 7 malam...bebanyak banyak terima kasih saya ucapkan kepada mereka berdua...tanpa mereka majlis ini mungkin tidak akan berjaya...

Ustaz Noorzairi dan isteri adalah tetamu yang mula2 sampai di rumah den...diikuti Norlizam, Zulkifly, Helmiazizul dan Miswadi satu kereta...kemudian kenderaan viva yang di pandu oleh Nurasyikin, En. Mazlan dan wak Omar sampai di perkarangan laman umah den...tanpa melengahkan masa upacara makan2 pun bermula...selesai makan nasi mereka makan bubur dan kuih raya pulak...tengah sedap mereka makan bubur, Cik Mahmud dan Cik Kah serta Wani datang 1 kereta...tengah cik mahmud menjamu selera, kak odah dan kawannya pula datang...dalam pukul 4 petang mereka beransur pulang....

Lupa den nak bagitau kat kau orang...den ado buek minuman istimewa buat semua yang mengunjungi jamuan dan majlis marhaban kat umah den...den buek air tembikai susu buek semuo...air batu 3 takung besi yang dulu2 tu...semuo kato air yang den buek tu best...terima kasih semua...

Majlis berlangsung selepas asar...kalam kabut jugak dibuatnya untuk menyediakan juadah bagi menjamu kumpulan marhaban tersebut...Dalam pukul 5 petang, kumpulan marhaban SK Mensudut Lama sampai kek umah den...den pulak masa tu baru nak mandi sebab baru lepas goreng nagget dan kentang goreng...pakai baju melayu warna merah den potang tu...apabila jam menunjukkan pukul 5.30 petang...semua guru2 dan murid2 SK Mensudut Lama pun berdedai2 pulang ke rumah...

Alhamdulillah selesai jugak majlis marhaban yang dianggotai oleh guru sk mensudut lama, sk agama mensudut lama dan murid2 nya...diharap pada masa kan datang majlis ini akan diteruskan bagi mengajar dan mendidik generasi baru ini tentang kebaikan marhaban dari rumah ke rumah ini...semoga kita berjumpa di marhaban yang akan datang...

di sini den ado la amik gambar untuk tatapan semuo...















Jumaat, 2 Oktober 2009

HARI RAYA AIDILFITRI 2009

Assalamualaikum..wbt...

Hari raya tahun ini amat bermakna buat den dgn orang umah...mana tak nya...ahli keluarga kami bertambah dengan kehadiran cahayamata, buah ati, pengarang jantung den dgn orang umah...Rudilah Binti Mohamad Fadli....kek bawah nie den bagi la kau orang tengok beberapa keping gambar kenangan den masa hari raya tahun 2009 nie...

lomang batu kikir...mak mertuo den nak raso anak menantu baka lomang...

den pueh jago sengsorang...biras den tah mano melingkup agaknya...macam dah nampak anak bulan masa baka lomang nie...

tema hari rayo tahun nie...purple cuam2 kuku...ok la kan...

semoga raya tahun akan datang lebih bermakna dari tahun2 sebelumnya...amin

Rabu, 12 Ogos 2009

Keistimewaan Sya’ban dan Ramadhan

Keistimewaan Sya’ban dan Ramadhan. Sesungguhnya untuk yang mau mempelajari bulan demi bulan mengandung kelebihan tersendiri, Ramadhan turunnya Al-Quran, Zulhijjah disebut bulan haji, Nabi Ibrahim mengorbankan anak sendiri Ismail kemudian umat Nabi Muhammad SAW, menamakannya bulan korban. Bulan Rajab Isra’ Mikraj Rasulullah SAW. Bulan Sya’ban memiliki jumlah keistimewaan dan hikmah pula, yakni hikmah dan kebaikan yang dikandungnya. Bulan Sya’ban mendatangi kita tiap tahun guna memberikan kesempatan agar meningkatkan dan melipatgandakan berbagai amal kebaikan. Pada bulan inilah kesempatan bagi kaum muslimin memperbanyak amal ibadahnya serta perbuatan lainnya seperti memberi sedekah fakir miskin, membina anak yatim, memperbanyak puasa sunnat guna melatih diri menghadapi puasa Ramadhan nantinya.

Aisyah isteri Rasulullah SAW, menjelaskan sebagai berikut, bahwa selain Ramadhan, Nabi Muhammad SAW, selalu berpuasa pada bulan Sya’ban. Hadis yang diriwayatkan Usmah bin Zaid menjelaskan : “saya bertanya kepada Rasulullah SAW, : Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya tidak pernah melihat engkau memperbanyak puasa sunnat mu pada bulan-bulan yang lain, seperti yang engkau lakukan pada bulan Sya’ban. Rasulullah SAW, menjawab kepadanya dengan mengatakan bahwa bulan Sya’ban adalah bulan yang terletak antara bulan bulan Rajab dan Ramadhan sering kali orang melupakan fadilah dan keutamaan yang terkandung didalamnya bulan tersebut. Padahal bulan tersebut segala amal perbuatan selama satu tahun diangkat kehadapan Allah SWT. Dan inilah sebabnya kenapa saya banyak berpuasa sunnat pada bulan tersebut, karenanya ingin amal dan perbuatan saya diangkat kehadapan Allah SWT. Dan saya dalam keadaan puasa.

Hadis diatas kemudian diperkuat lagi oleh hadis riwayat Anas ra. ” Orang muslim di zaman Rasulullah SAW, dan sahabatnya selalu meningkatkan bacaan Al-Quran setiap kali memasuki bulan Sya’ban, dan pada bulan Sya’ban jugalah mereka selalu membayar zakat mereka terhadap fakir miskin demi untuk membantu menghadapi bulan Ramadhan dengan jiwa yang tenang”. Kedua hadis Rasulullah itu mengingatkan kaum muslimin menyambut bulan Sya’ban dengan melaksanakan perintah Allah SWT, dan melaksanakan perbuatan yang baik-baik. Bagi mereka yang mendapatkan rezki yang dilebihkan Allah jangan lupa menyisihkan sebagian rezki itu untuk bersedekah dan membayar zakat. Mudah-mudahan Allah SWT, dengan menunjukkan amal ikhlas seorang muslim sejati disisi Allah SWT, akan menurunkan rahmat yang berlimpah kepada manusia dan alam sekitar. Seperti rahmat kesehatan, rahmat kesempatan, rahmat Iman dan rahmat Islam.

Hadis lain tentang keistimewaan bulan Sya’ban ialah kata Aisyah :” saya tidak pernah melihat Rasulullah SAW, menyempurnakan puasanya satu bulan penuh, selain puasa bulan Ramadhan dan saya tidak melihat pula Rasul SAW, berpuasa dibulan lain, lebih banyak dari bulan Sya’ban”. (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim). Keterangan hadis diatas menyelaraskan puasa sunnat yang dilakukan Rasul SAW, pada bulan Sya’ban lebih banyak dilakukan dibanding dengan bulan-bulan lainnya. Kecuali Ramadhan Rasul SAW. Melakukan puasa sunnat, cukup banyak.

Mengapa puasa bulan Ramadhan dilakukan sebulan penuh? Karena puasa pada bulan Ramadhan merupakan puasa yang diwajibkan bagi orang-orang beriman (Al-Baqarah : 183). Berpuasa berarti menyampaikan rasa syukur dan terima kasih atas rahmdan karunia dan nikmat Allah yang kita peroleh. Melalui puasa sunnat dan puasa wajib, berarti kita menyatakan rasa syukur kepada-Nya. Selain berterima kasih itu melalui puasa membuktikan bahwa kita sanggup menahan makan dan minum dan menahan segala hawa nafsu yang menyesatkan disebut hawa nafsu hewani. Dan hikmah puasa lainnya, adalah memberikan pendidikan kepada kita untuk berdisiplin diri dan mendidik pula rasa belas kasihan bagi orang-orang yang tidak mampu dan dengan puasa dapat terjaga kesehatan rohani dan jasmani. Sebaiknya lakukan puasa baik puasa sunnat dibulan Sya’ban maupun puasa wajib di bulan Ramadhan.

Setelah dapat memahami dan menjalankan apa yang terkandung pada bulan Sya’ban jadi istimewa sebagai hadis Rasul SAW, tersebut diatas yang diriwayatkan Usmah bin Zaid, kapan sampai bilangan perjalanan bulan sampai bulan Ramadhan bermodalkan pengalaman di bulan Sya’ban Insya Allah dapat dengan ikhlas mengamalkan ibadah selama bulan Ramadhan nanti ikhlas karena Allah SWT. Benar cara mengerjakan ibadah tersebut, yakni tujuan hendak dicapai redha Allah. Merasakan fakir dalam amal (miskin dalam amal) selama Ramadhan nanti hindari menunda amal shaleh untuk dikerjakan atau mengulur-ngulur waktu shalat umpamanya.

Inilah yang dimaksud ke istimewaan dan hikmah bulan Sya’ban dan bulan Ramadhan.

Lirik Lagu Satu Malaysia

lagu khas Satu Malaysia yang telah dicipta oleh Nik Nizam dan Errie Naham dan lirik oleh Lokman Ghani.

1 Malaysia

Berdiri,
Teguh nyata pupuk semangat satu Malaysia
Sepakat,
Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan
Perpaduan,
Mendapat rahmat toleransi kaum amalan bersama
Kejayaan,
Kita bangaunkan satu Malaysia

Dalam capai satu tujuan
Tanggungjawab kita semupa
jadi teras bangsa mulia
Kita bina satu Malaysia

Satu Malaysia jadi pegangan
Rukun negara teras panduan
Satu Malaysia benteng negara
Rakyat Malaysia taat setia

links untuk mendengar lagu satu malaysia
http://kebudayaan.kpkk.gov.my/gallery/audio/19/23/?audio=208

Tema Hari Kemerdekaan 2009 Yang Ke-52

Sambutan Hari Merdeka 2009 kali ini akan berlangsung dalam bulan Ramadhan dan akan diadakan di Stadium Nasional Bukit Jalil. Difahamkan ini adalah pertama kalinya sambutan kemerdekaan peringkat kebangsaan di dalam stadium. Tema hari kemerdekaan ke 52 ialah 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Logo Sambutan Kemerdekaan 2009; 1 Malaysia

Logo berbentuk nombor satu dan berlatarbelakangkan Jalur Gemilang serta tulisan Malaysia ini dinamakan 1 Malaysia. Logo 1 Malaysia melambangkan visi negara iaitu untuk mewujudkan satu masyarakat yang berpadu dan mempunyai semangat cintakan negara berpandukan Perlembagaan Negara dan Rukun Negara.

Ia juga mencerminkan rakyat Malaysia yang saling bekerjasama, bermuafakat, berdikari, berfikir dan menghayati satu visi untuk membina satu Negara Bangsa.

Sementara itu logo 1 Malaysia ini dilengkapkan dengan lagu khas Satu Malaysia yang telah dicipta oleh Nik Nizam dan Errie Naham dan lirik oleh Lokman Ghani.
Pelbagai acara akan diadakan selama sebulan sempena sambutan kemerdekaan akan diisi dengan pelbagai kegiatan yang akan bermula dari 12 Ogos hingga 10 Oktober. Sambutan yang dipanggil Bulan Kemerdekaan ini akan dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Putrajaya pada 12 Ogos dan berakhir di Kuching, Sarawak pada 10 Oktober dengan perayaan Hari Malaysia.

Tema, logo dan lagu bagi sambutan kemerdekaan ke 52 ini sebenarnya berasaskan slogan dan konsep 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia.

Selasa, 4 Ogos 2009

LAGU YANG BAGI AKU SEMANGAT...

FIKIRKAN BOLEH

Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh

Isnin, 20 Julai 2009

Kehidupan aku minggu lepas

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Apa khabar rakan-rakan bloger???harap sihat hendaknya...terasa lama pulak tak updates blog aku nie...

Kehidupan aku minggu lepas best jugak kerana aku telah memberi penerangan (in house trainning) kat kengkawan Sekolah Kebangsaan Spang Loi mengenai SSQS dan Emis Online pada 15/07/2009 bersamaan hari Rabu...kesemua guru2 hadir kecuali GB...ada mesyuarat katanya...selain itu aku jugak dapat berjumpa rakan2 JU EMIS ONLINE DAERAH SEGAMAT di PPD SEGAMAT pada 16/07/2009 bersamaan hari Khamis...bayak jugak perkara yang berkaitan yang kitaorang bincangkan...seronok dapat jumpa En.Shamsul, Pegawai Maklumat PPD Segamat...Kak CT Hairani, yang dah tukar kereta Honda City baru...jelos aku...Zainizam..Din Gelang Chincin..Fayad...dan ramai lg member Emis...petang keesokannya, hari jumaat aku tak sabar sabar nak balik Batu Kikir...nak jumpa baby girl aku dgn wife aku la...hari sabtu tu aku gi panjat pokok langsat dan pokok manggis...lenguh2 jugak kaki dan tangan aku...aku tengok tarzan tu senang je panjat pokok...rupa2nya memanjat pokok nie pun perlukan kekuatan dan semangat yang tinggi..kalau bapak mertua aku tu aku tengok dah mcm tupai...melompat selamber dia jer dari satu pokok ke satu pokok...hebat...itu jer yang terucap di bibir aku bila melihat bapak mertua aku memanjat...hari sabtu tu jugak dato dan datin balik ke Batu Kikir...tengok mak dia yang dah uzur tu..bukan main gembira nenek wife aku tu...mana taknya...dah 6 bulan anaknya tak balik...alasannya sibuk...sibuk sangat ker kita nie sebagai hamba Allah di muka bumi ini...tu pun lum panas bontot dah cabut balik...datin balik esoknya iaitu hari ahad...kemudian selepas datin balik anak sulung dan anak no 2 nenek wife aku balik...tu pun tak panas bontot dah nak balik...alasannya tak sihat...sibuk katanya...hai apa nak jadi la pakcik2 aku nie...mak yang seorang tu pun tak terjaga...marah tul aku...petang dlm pkl 5 tu aku balik ke palong 2...pagi tadi aku dari palong 2 la ke sekolah...aku ingat nak lepak mensudut dari hari nie hingga hari rabu...best tak???nak jimat minyak...tak terdaya aku nak berulang dari palong ke sekolah kebangsaan spang loi hari2 bai...apa2 pun...MALAS NAK CAKAP...

Selasa, 14 Julai 2009

DOA LEMBUTKAN HATI

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّوْنَ اللهَ فَاتَّبِعُوْنِيْ يُحْبِبْكُمُ اللهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُْوْبَكُمْ وَاللهُ غَفُوْرٌ رَحِيْمٌ
Ertinya :
Katakanlah (wahai Muhammad) “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku (ajaran Nabi), nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani ”.

Surah Aali ‘Imran : 31

رَبِّ اجْعَلْنِيْ مُقِيْمَ الصَّلاَةِ وَمِنْ ذُرِّيتَِّيْ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ .
Ertinya :
Wahai Tuhanku ,
Jadikanlah aku (suamiku …) dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat , wahai Tuhanku perkenankan doaku .

Khamis, 9 Julai 2009

Lantun mak aku kena curi....

Assalamualaikum...hari nie aku dari rumah aku kat mensudut lama...awal jugak aku bangun pagi nie...pukul 5 pagi...sempat jugak aku buat sarapan dan minum pagi hari nie...menu sarapan aku pagi nie tak la istimewa sangat...meggie goreng dan air coklat panas...pagi-pagi lagi selepas aku sampai di sekolah semasa sedang mengemas makmal komputer, mak aku telepon bagi tau kat aku yang lentun (getah beku) mak aku kena curi kat mat pet(penagih dadah)...dalam ringkasan cerita mak aku tu mat pet tu mencuri lantun kat kebun getah ayah aku pada jam 9 malam dan menjual lantu itu pada jam 8 pagi tadi...ada jugak yang lucu dalam cerita mak aku tu apabila mak aku start menoreh mak aku tengok mangkuk lantun kat pokok getah tu kosong..."bocor ke mangkuk nie"kata mak aku...mak aku berjalan ke setiap pokok dan melihat mangkuk pada baris yang mak aku noreh tu dah kosong...sah kena curi...geram ader, marah ader, macam-macam perasaan...mana tak nya...dah 4 hari mak aku lapik...ader la rm 200 duitnya...tapi tadi masa aku call isteri aku dia cakap kena banyak bersabar...semua nie dugaan dari Allah...mungkin Allah nak uji hambanya...mungkin Allah nak beri rezeki yang lebih baik dan banyak...dari aku marah-marah tadi dah jadi cool semula...

Nie datang lagi satu masalah...nak pergi Mesyuarat Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan kat PKG Buluh Kasap hari nie jam 2.30 petang...malas nya pulak...ikutkan hati aku memeng malas nak pergi...pun kena 'sekolah' kat isteri aku tadi...isteri aku cakap," kita nie warga pendidik kena akur dengan perkataan 'saya yang menurut perintah' jangan buat perkara yang boleh membusukkan nama sekolah...jangan buat perkara yang kita tak selalu buat...jangan buat perkara yang salah...ingat, gaji kita tu dari mana...dari gaji tu la nak bagi makan anak bini..." ter'sekolah' jugak aku tadi...tapi lepas 30 minit aku mula maleh balik...maleh nak pergi...kejap jer kesedaran tu datang...sudahnya 'MALAS NAK CAKAP'...

Rabu, 8 Julai 2009

Assalamualaikum wbt... dan salam sejahtera...

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan
bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah
seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa
pendidikan agama Islam bahkan ia mampu mendalaminya.
Selain belajar, ia juga seorang juru dakwah Islam.
Ketika berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah
seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan
harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk
Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah
perkampungan di Amerika dan melintas di dekat sebuah
gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu
meminta agar ia turut masuk ke dalam gereja. Mula-mula
ia keberatan, namun karena desakan akhirnya pemuda itu
pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam
gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening,
sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika pendeta masuk,
mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan
lantas kembali duduk.

Di saat itu, si pendeta agak terbeliak ketika melihat
kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada
seorang Muslim. Aku harap ia keluar dari sini." Pemuda
Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Pendeta
tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun
ia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga
akhirnya pendeta itu berkata, "Aku minta ia keluar
dari sini dan aku menjamin keselamatannya. " Barulah
pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang pendeta,
"Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang Muslim."
Pendeta itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di
wajahmu." Kemudian ia beranjak hendak keluar. Namun,
pendeta ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini
dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk
memalukan pemuda tersebut dan sekali gus
mengukuhkan agamanya. Pemuda Muslim itu pun menerima
tentangan debat tersebut.

Pendeta berkata, "Aku akan mengajukan kepada anda 22
pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat."Si
pemuda tersenyum dan berkata, "Silakan!
Sang pendeta pun mulai bertanya, "Sebutkan satu yang
tiada duanya, dua yang tiada tiganya, tiga yang tiada
empatnya, empat yang tiada limanya, lima yang tiada
enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada
delapannya, delapan yang tiada sembilannya, sembilan
yang tiada sepuluhnya, sesuatu yang tidak lebih dari
sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua belas
yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat
belasnya. Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun
tidak mempunyai roh! Apa yang dimaksudkan dengan kuburan
berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta namun
masuk ke dalam syurga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan
Allah namun Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu
yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!
Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab
dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api?
Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang
diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari
batu? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan
dianggap besar! Pohon apakah yang mempunyai 12
ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun
mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah
sinaran matahari?"
Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum
dengan keyakinan kepada Allah. Setelah membaca
bismillah ia berkata,
-Satu yang tiada duanya ialah Allah SWT.
-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah
SWT berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang
sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra': 12).
-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang
dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan
sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika
menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.
-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur
dan al-Quran.
-Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.
-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika
Allah SWT menciptakan makhluk.
-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh
lapis. Allah SWT berfirman, "Yang telah menciptakan
tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak
melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu
yang tidak seimbang." (Al-Mulk: 3).
-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul
Arsy ar-Rahman. Allah SWT berfirman, "Dan
malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit.
Dan pada hari itu delapan orang malaikat men-junjung
'Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah: 17).
-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mukjizat yang
diberikan kepada Nabi Musa iaitu: tongkat, tangan yang
bercahaya, angin taufan, musim paceklik, katak, darah,
kutu dan belalang.*
-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan.
Allah SWT berfirman, "Barang siapa yang berbuat
kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat." (Al-An'am:
160).
-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah
Saudara-Saudara Nabi Yusuf .
-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mukjizat
Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, "Dan
(ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu
Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.'
Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air."
(Al-Baqarah: 60).
-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah
Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.
-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai
roh adalah waktu Subuh. Allah SWT berfirman, "Dan
waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing."
(At-Takwir: 18).
-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan
Nabi Yunus AS. -Mereka yang berdusta namun masuk ke
dalam syurga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf , yakni
ketika mereka berkata kepada ayahnya, "Wahai ayah
kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami
tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia
dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf
berkata kepada mereka, " tak ada cercaan terhadap kamu
semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata, "Aku akan
memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya
Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Yusuf:98)
-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai
adalah suara Keldai. Allah SWT berfirman,
"Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara
keldai." (Luqman: 19).
-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu
adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Salih dan
Kambing Nabi Ibrahim.
-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang
diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang
terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah SWT
berfirman, "Wahai api dinginlah dan selamatkan
Ibrahim." (Al-Anbiya': 69).
-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi
Salih, yang diazab dengan batu adalah tentera
bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah
Ash-habul Kahfi (penghuni gua).
-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara
besar adalah Tipu Daya wanita, sebagaimana firman
Allah SWT? "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu
sangatlah besar." (Yusuf: 28).
-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting
mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di
bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari
maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan,
Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima
waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang
hari.

Pendeta dan para hadirin merasa takjub mendengar
jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian ia pun mula
hendak pergi. Namun ia mengurungkan niatnya dan
meminta kepada pendeta agar menjawab satu pertanyaan
saja. Permintaan ini disetujui oleh pendeta. Pemuda
ini berkata, "Apakah kunci syurga itu?" mendengar
pertanyaan itu lidah pendeta menjadi kelu, hatinya
diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Ia
berusaha menyembunyikan kekhuatirannya, namun tidak
berhasil.
Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya
agar menjawab pertanyaan tersebut, namun ia cuba
mengelak. Mereka berkata, "Anda telah melontarkan 22
pertanyaan kepadanya dan semuanya ia jawab, sementara
ia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak
mampu menjawabnya!" Pendeta tersebut berkata,
"Sesungguh aku tahu jawapan nya, namun aku takut
kalian marah." Mereka menjawab, "Kami akan jamin
keselamatan anda.
" Pendeta pun berkata, "Jawapannya ialah: Asyhadu An
La Ilaha Illallah Wa Wa Aasyhadu Anna Muhammadar
Rasulullah."

Lantas pendeta dan orang-orang yang hadir di gereja
itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah
menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan
Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang
bertakwa.

Isnin, 6 Julai 2009

Marilah sama-sama kita renungkan Harga seorang anak dan kereta..mana lebih berharga???

Marilah sama-sama kita renungkan
Harga seorang anak dan kereta..mana lebih berharga

ingatlah....marah mcm mana sekalipun, jgnlah bertindak
keterlaluan..............

Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar -
meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.

Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun.

Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain diluar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya...kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas.Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "Siapa punya kerja ni?"
Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga
beristighfar.

Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan
"Tak tahu... !" "Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik si isteri lagi. Si anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik.

Dengan penuh manja dia berkata "Ita buat ayahhh.. cantik kan !" katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu. Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya di depannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan. Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan
diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.
Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak.. Pembantu rumah mengadu. "Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya, bapa si
anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. "Ita demam... " jawap pembantunya ringkas. "Bagi minum panadol tu," balas si ibu. Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya.
Apabila dilihat anaknya Ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula
pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. "Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya
itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

"Tiada pilihan.." katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk. "Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata
isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.
Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua-dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis..

Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata..
"Abah.. Mama..... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.
"Ita juga sayang Kak Narti.." katanya memandang wajah pembantu
rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

"Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya.
Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya.

ANTARA ANAK DAN KERETA…YANG MANA LEBIH BEHARGA…

Rabu, 1 Julai 2009

Mengantuk........................................................

Kalau cerita pasal mengantuk nie, boleh dikatakan semua orang mengalami masalah yang lebih kurang sama iaitu mengantuk.

Masalah mengantuk nie boleh terjadi kat semua tempat di dalam dunia nie. Kalau anda tak percaya aku cuba buktukan tampat-tempat yang sering kita lihat orang mengantuk nie ada.
1. Dalam kereta ketika sesak.
Seringkali kita melihat pemandu di kiri, kanan, depan, belakang menguap menahan mengantuk. Tak tahu la apa yang di buat kat mereka-mereka nie sampai mengantuk. Mungkin juga mereka nie memang kaki tido???entah la...tapi hati-hati. mengantuk boleh mengakibatkan kemalangan jalan raya.
2. Tempat-tempat awam contohnya di Hospital, Klinik, Taman Bunga,dan lain-lain tempat awam.
Kalau aku gi Hospital ari tu masa isteri aku bersalin. Memang ramai yang mengambil kesempatan tido kat surau la, kat bangku-bangku yang di sediakan oleh hospital untuk duduk. aku tak tahu la kenapa mengantuk benar mereka-mereka nie...jangan risau-risau..buat macam aku...time tido kita tido..time makan kita makan...
3. kat tempat kerja.
nie memang selalu aku tengok...mana yang kaki membuta tu, pagi-pagi dah menguap-nguap menahan mengantuk....kalau kita lepa sikit jer kang tau-tau dah hilang jer...tah kat port mana la dia landing agaknya...
4. Kat umah
Time cuti-cuti Malaysia nie...biasa la bagi orang-orang tertentu macam isteri aku yang baru lepas bersalin nie...pantang ader masa jer...tido ler...anak tido ibu pun tido..hehehehe

apa-apa pun aku tak dapat la nak menyenaraikan semua perkara pasal mengantuk nie pasal aku pun mengantuk...hehehehehhe.....bangun awal sangat kot(alasan)...sampai kat sekolah tadi jam 6.40pg...kalau sampai awal kat sekolah aku boleh la siapkan aper-aper perkerjaan yang belum di siapkan...mcm sekarang nie kelas tak ader...mata pun mula la mengantuk....macam nak di sendal dengan lidi penyapu jer mata nie...mengantuknyer.......

Selasa, 30 Jun 2009

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....

kembali ke sekolah....aku sampai sekolah pukul 6.40pg td...terawal la pulak...sampai2 jer aku tengok pejabat sekolah tak bukak lagi...mesti Cik Khalid tak keje hari nie sebab dia dah datang kerja hari sabtu ari tu(sekolah ganti)...aku pun apa lagi...turun la ke kantin dan mencari apa makanan yang Cik Kah masak untuk kantin hari ini...hari nie aku sarapan mee goreng dan air teh o...selesai jer sarapan aku naik semula ke pejabat sebab HJ Sadon dah buka pejabat sekolah...aku pun mengambil peluang menulis nama yang pertama...hari nie GB, Norlizam, Nurasyikin, dan Helmyazizul tak ader kat sekolah...masing-masing ader hal...sekolah macam biasa la...ader cikgu ker takder cikgu ker tetap sekolah...cuma kena kerja lebih sikit la bila guru tiada nie...hari nie mungkin aku akan ke palong 1 untuk menghantar mak aku pergi berubat...kesian pulak aku tengokkan mak aku tu asyik sakit kaki dari awal tahun ari tu...aku harap mak aku akan cepat sembuh lepas berubat nie...untuk isteri tersayang dan baby tersayang...ayah doakan kamu berdua selamat dan sentiasa di lindungi oleh Allah dari malapetaka dan fitnah manusia...jangan risaukan ayah di sini...ayah di sini sihat2 sahaja...untuk syg abang, kuatkan semangat, selamat berpantang, abang sayang syg...muahhhh....

Jumaat, 26 Jun 2009

Hari Jumaat - 27.06.2009

Assalamualaikum dan salam sejahtera...hari nie rutin macam biasa...mengajar...mengajar...mengajar...aku ingat nak selesaikan bil-bil dan bayaran kereta aku lepas sekolah nanti...maklum la, dah tinggal sorang-sorang nie boring la pulak...sengaja nak mengisi masa lapang sebab hari nie aku kena lepak kat rumah aku sendiri kat kuartes guru SK Mensudut Lama...dah beberapa hari aku berulang dari umah mak aku kat palong 2, gemas, N9...kena jugak kemas umah aku tu...tah mcm mana la agaknya...hari nie mata aku mengantuk benar plk...agaknya bangun terlalu awal agaknya...harap-harap hari mendatang lebih ceria di bandingkan dengan hari-hari yang sebelumnya...

Khamis, 25 Jun 2009

HARI NIE HARI GAJI

Assalamualaikum...selamat sejahtera...buat semua warga guru...hari nie hari gaji...menuai la kamu semua yer...termasuk la aku kan...hehehehe...ingat nak kuar awal sikit...nak bawak mak aku tgk cucu dia...rindu agaknya kat cucu dia...aku tak kisah...asalkan aku mendapat kebaikan...aku ikutkan aje...baru aku tau macam mana perasaan ader anak...seronok sangat...

Rabu, 24 Jun 2009

Apa khabar semua???

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada kengkawan yang sudi menjadi pembaca setia blog ini...sori tak sempat updates blog nie sebab saya sibuk menguruskan majlis perkahwinan adik ipar saya pada 06.06.2009...belum sempat penat lelah kenduri kawin tu...saya di cemaskan pulak dengan kesakitan nak bersalin isteri saya pada 08.06.2009...nak dijadikkan cerita...pada 09.06.2009...puteri permata hati saya selamat dilahirkan pada jam 12.15 tengahari dengan berat 3.63 kg...lega lah dihati saya kerana kedua-dua insan yang saya sayang selamat...bila dah dapat anak, perasaan tu jadi lain...masa mula-mula mengqamadkan anak itu satu perasaan yang tidak pernah hadir datang dari lubuk hati saya...sangat lain...mungkin itulah perasaan yang ada dalam diri semua bapa di dunia ini...terharunya...balik ke rumah...mak mertua dah bertanya...apa nama anak tu kau nak letak nanti????timbul pula tanda tanya yang membuatkan aku bengong dekat nak seminggu...nampak mudah...tapi nama tu lah yang anak kita akan bawa sampai ke mati...kalau salah bagi nama...susah budak tu nanti...saya nak bagi nama panjang pun takut salah...nak bagi nama pendek pun takut salah...jadi serba salah sudahnya...nasib baik bapak mertua membantu...dan akhirnya nama anak saya pun di gubah....dan akhirnya menjadi.....Rudilah Binti Mohamad Fadli...penyeri hidup saya...esok saya masukkan gambar baby saya dalam blog ini...bagi kengkawan tgk...banyak jugak benda yang saya tak tahu menjadi tahu selepas kelahiran baby ini...abang sayang syg(sape lagi...isteri aku la) dan baby kita...jaga baby kita baik2...pantang elok2...abg pun tgh puasa nie 2 bulan...he3...

Jumaat, 29 Mei 2009

ASMA’UL HUSNA

1 *ALLAH
Jika inginkan doa lebih makbul bacalah 500kali pada larut malam selepas solat sunat hajat/tahajud.

2 *AR RAHMAN
Untuk mehilang sifat-sifat pelupa &gugup.
Bacalah 500 kali selepas solat lima waktu, bagus juga untuk penerang & ketenangan hati.

3 *AR RAHIM
Baca 100 kali setiaphari akan mampunyai daya penarik hingga orang suka kepada kita.

4 *AL MALIK
Baca 121 kali setiap hari agar pekerjaan kita mendapat keberkatan dari Allah.

5 *AL QUDDUS
Untuk menjauhkan diri dari penyakit dalam hati.
Bacalah 100 selepas tergenlincir matahari.

6 *AS SALAAM
Baca 136kali,jasmani dan rohani kita akan terjaga dari segala penyakit.

7 *AL MU’MIN
Untuk melingdungi keluarga dan harta benda dari segala ganguan bacalah sebanyak 136 kali.

8 *AL MUHAIMIN
Baca145 kali selepas solatisyak,hati akan menjadi terang,bersih dari masalah hingga mudahuntuk menhafal.

9 *AL AZIZ
Baca 40 selepas solat subuh selama 40 hari ,ki;isteri ta akan disegani,muliadan penuh berkewibawaan.

10 *AL JABBAR
Supaya tunduk dan patuh bacalah 226 kali.

11 *AL MUTAKABIR
Baca 662 kali, kita akandapat menundukkan semua musuh hingga mereka menjadi pembantu yang setia.

12 *AL KHALIQ
Baca 731 kali otakkita akan menjadi cerdas.

13 *AL BAARRII
Bagi menghilangkan masalah dan menyembuh penyakit yang dihadapi, bacalah 100 kali selama 7 hari berturut-turut.

14 *AL MUSHAWWIR
Untuk memperolehi anak ; isteripuasa tujuh hari(ahad-sabtu) ;suami tiga hari ;berbuka dengan air yang dibaca nama ini 21 kali ; jika bersetubuh baca 10 kali.

15 *AL GHAFFAR
Bagi diampunkan dosa, bacalah 100 kaali ketika menunggu solat jumaat di masjid.

16 *AL QAHHAAR
Bagi menjauhkan perasaan tamak dan alpa dengan kemewahan dunia, malah musuh akan sedar dan tunduk.Maka bacalah 306 kali.

17 *AL WAHHAAB
Baca 300 kali selepas solat akan dihilangkan kesempitan dalam hidup

18*AR RAZAAQ
Bacalah sebanyak mungkin selepas solat akan dimurahkan rezeki yang halal

19 *AL FATTAH
Untuk mudah menerima ajaran agama bacalah 71 kali selepas solat subuh

20 *AL ALIM
Dibaca 100 kali selepas solat wajib , maka akan diberi pengetahuan dengan sempurna.

21 *AL QAABIDLU
Baca 100 kali diri akan terasa dekat dengan Allah dan terlepas dari segala amcamam.

22 *AL BAASITH
Baca seberapa banyak yang boleh segala yang diusahakan akan berjalan dengan lancar.

23 *AL KHAAFIDH
Baca 500 kali dalam keadaan suci dan tawaduk, akan ditunaikan hajatnya dan musuh dan akan jatuh martanya.

24 *AR RAAFI
Baca 70 kali akan terjaga harta benda dan penjahat

25 *AL MU’IZZ
Baca 140 kali akan diberi kewibawaan

26 *AL MUDZILL
Baca seberapaa banyak yang boleh akan dimudahkan untuk mengutip hutang.

27 *AS SAMII’
Baca seberapa banyak yang boleh, doa akan mustajab dan pendengaran akan sentiasa tajam.

28 *AL BASHIIR
Baca 100 kali sebelum solat jumaat akan diterangkan hati ,cerdas otaknya dan selalu diberi hidayah.

29 *AL HAKAM
Untuk memudahkan menerima ilmu agama, baca 68 kali pada tengah malam dalam keadaan suci

30 *AL ‘ADLU
Baca 104 kali selepas solat lima waktu, agar diri kita selalu berlaku adil

31 *AL LATHIFF
Baca seberapa banyak yang terdaya agar jualan menjadi laris

32 *AL KHABIR
Baca seberapa banyak yang boleh, boleh dapat bertemu dengan teman atau anak yang telah lama berpisah .
33 *AL HALIM
Baca 88 kali selepas solat lima waktu, kepimpinannya tidak akan tergugat.

34 *AL AZIM
Baca 12 kali akan disembuhkan penyakit yang sudah lama dihidapi.Juga akan dihindarkan dari gangguan setan dan sebangsa dengannya.

35 *AL GHAFUR
Baca sebanyak mana yang terdaya,akan diterima taubatnya.

36 *AL SYAAKUR
Baca 40 kali selepas solat hajat akan dimakbulkan hajatnya .

37 *AL ALIY
Tulis 110 kali;rendamkan didalam air sejuk; diberi minum kepada anak yang dungu agar mereka menjadi cerdas.

38 *AL KABIR
Baca 1000 kali selama tujuh hari berturut-turut selepas solat hajat atau tahajud; dikembalikan kedudukan yang telah lucut kerana fitnah.

39 *AL HAFIDH
Baca 99kali semasa di dalam agar dilindungi dari binatang buas

40 *AL MUQIIT
Baca sebanyak yang terdaya semasa di dalam hutan ketika sukar mendapat makanan agar dihilangkanrasa lapar dan badan akan terasa segar.

41 *AL HASIIB
Baca 777 kali setiap hari sebelum matahari terbit dan sesudah solat maghrib agar diteguhkan jawatan yang sedang disandang.

42 *AL JALIL
Baca 73 kali setiap malam (penghujung malam) agar diberi perubahan pada diri.

43 *AL KARIM
Baca 280 kali apabila hendak tidur agar ditinggikan darjatnya di dunia dan akhirat.

44 *AL RAQIIB
Baca50 kali setiap hari agar dijaga harta benda yang berada ditempat yang jauh.

45 *AL MUJIIB
Baca 55 kali setiap hari sesudah solat subuh agar doa akan menjadi lebih mustajab.

46 *AL WAASI’
Baca 128 kali ditengah malam aagar dihilangkan kesulitan yang dihadapi dan dijaga daripada orang-orang yang dengki.

47 *AL HAKIM
Baca 300 kali setiap agar dicerdaskan otak.

48 *AL WADUUD
Baca 1100 kali agar sentiasa bernasib baik, disukai orang kerharmonian rumahtangga.

49 *AL MAJIID
Baca 99 kali lalu dihembuskan dikedua tnagan dan disapukan keseluruhan muka agar ditenteramkan keluarganya dan disukai oleh hli keluarga yang lain

50 *AL BAA’ITS
Baca 100 kali dengan tangan diletakkan ke dada agar diberi kelapangan dada dengan ilmu dan hikmah.

51 *AS SYAHIID
Baca 319 kali agar dilembutkan hati saudara kita yang suka membangkang.

52 *AL HAQ
Baca sebanyak yang mampu agar ditebalkan iman dan taat menjalankan ibadah

53 *AL WAKIIL
Bacalah sebanyak mungkin agar diredakan bencana alam yang sedang melanda.

54 *AL QAWIY
Eartinya Dialah Zat yang Maha Kuat dan tidak pernah merasa Lemah

55 *AL MATIIN
Baca sebanyak mungkin”Yaa Qawiyyu Yaa Matiin” agar dikembalikan semangat dan kekuatan sehinggan ditakuti oleh musuh.

56 *AL WALIY
Baca sebanyak mungkin agar kedudukan dalam pertubuhan akan lebih kukuh dan terhindar dari hasaad dengki.

57 *AL HAMIID
baca sebanyak mungkin sebagaai pengakuan kita bahawa Allah sahaja yang patut dipuji.
58 *AL MUHSI
bacalah sebanyak mungkin selepas solat agar menjadi golongan yang sentiasa dekat dengan Allah.

59 *AL MUBDIU
baca 470 kali agar segala yang dirancang akan berhasil.

60 *AL MU’IDD
baca 58 kali agar dimuliakan darjat di dunia dan akhirat.

61 *AL MUHYIY
baca 58 kali agar dimuliakan darjat di dunia dan akhirat

62 *AL MUMIIT
baca sebanyak mungkin selepas habis solat agar dilancarkan segala usaha yang dijalankan.

63 *AL HAYYU
dialah zat yang hidup dan kekal abadi.

64 *AL QAYYUM
baca 100kali “Yaa Hayyu Yaa Qayyuum” agar menperolehi kekeyaan yang berkat

65 *AL WAAJID
bacalah sebanyak yang terdaya agar mempunyai keperribadian yang tinggi dan teguh.

66 *AL MAJID
baca sebanyak mungkin agar dimudah kan menerima apa yang diajar.

67 *AL WAAHID
baca 190 kali selepas solat lima waktu selama sebulan berserta puasa (Isnin & Khamis) agar dikurniakan anak bagi yang sukar mendapatkannya.

68 *AS SOMAD
baca sebanyak mungkin ketika dalam kesusahan agar diberi kesegaran tubuh badan dan kekenyangan.

69 *AL QAADIR
baca 305 kali agar apa yang diinginkan akan berhasil.

70 *AL MUQTADIR
baca sebanyak mungkin agar dipercayai mungkin agar di percepatkan hasil yang diusahakan.

71 *AL MUQADIM
baca 184 kali agar segala usaha akan cepat berhasil.

72 *AL MUAKHIR
baca sebanyak mungkin agar ketaatan kepada Allah.

73 *AL AWWAL
baca 37 kali agar hajat akan dikabulkan

74 *AL AKHIR
baca 200 kali selepas solat selama satu bulan agar dibuka pintu rezeki yang halal dan berkat.

75 *ADH DHAAHIR
baca 1106 kali sesudah solat (selama sebulan) akan dibuka hijab dari segala.. rahsia yang pelik dan sukar serta diberi kefahaman ilmu.

76 *AL BATHINU
baca 30 kali sesudah solat fardhu agar bi beri pengertian kepada segala rahsia yang sukar difahami

77 *AL WALIY
baca sebanyak mungkin agar menjadi orang yang makrifat seperti seorang wali

78 *AL MUTA’AALIY
baca sebanyak mungkin agaar berjumpa dengan orang yang berkedudukan tinggi

79 *AL BAR
baca sebanyak yang mampu agar diterima taubat dan diberi nikmat orang-orang bertaubat

80 *AT TAWWAB
Baca sebanyak mungkin agar dimudahkan untuk kembali kejalan yang lurus dan diterima taubatnya .

81 *AL MUNTAQIM
Baca sebanyak mungkin selepas solat berenti orang yang suka membuat kezaliman.

82 *AL ‘AFUWW
Baca sebanyak mungkin agar menjadi kekasih Allah dan diampunkan segala kesalahan .

83 *AR RAUF
Baca sebanyak mungkai agar disenangi oleh temen -teman atau siapa sahaja yang memandang kita .

84 *MAALIKUL MULKI
Baca 212 kali selepassolat selama sebulan agar kukuh jawatan yang disandang .

85 *DZUL JALAALI WAL IKRAM
Baca 65 kali setiap hari selama sebulan agar segala hajat yang diingini akan terhasil.

86 *AL MUQSITH
Baca sebanyak mungkin bagi mendapatkan sifat adail dalam diri

87 *AL JAAMI’
Baca sebanyak mungkin agar dikembalikan saudara yang telah lari dari rumah .

88 *AL GHANIY
Baca sebanyak mungkin agar dikurniakan kekayaan yang halal dan berkat.

89 *AL MUGHNIY
Baca sebanyak mungkai agar diberi kekayaan yang bermanfaat di dunia dan di akhirat.

90 *AL MAANI’
Baca 161 kali ketika menjelang waktu solat subuh agar dihindarkan dari orang- orang zalim.

91 *ADH DHAAR
Baca 1001 agar disembuhkan penyakit yang dihidapi dan sukar untuk sembuh .

92 *AN NAAFI’
Baca sebanyak yang mampu agar disembuhkan penyakit dan memudahkan kehidupan harian .

93 *AN NUUR
Baca sebanyak mungkin agar diberikan kemuliaan dan memperolehi apa yang dihajati baik di dunia mahupun di akhirat.

94*AL HAADIY
Baca sebanyak mungkin agar diberi pentunjuk jalan ketika sesat

95 *AL BADII’
Baca 500 kali selepas solat agar apa yang dirancangkan berhasil.

96 *AL BAAQY
Baca sebanyak mungkin agar perkerjaan yang menjadi sumber kehidupan tidak akan tergugat dan andainya berniaga;keuntungan akan berganda

97 *AL WAARITS
Baca 707 kali setiap malam agar diberi petunjuk sehingga berhasil sewaktu menjalankan perniagaan atau pun pekerjaan.

98 *AR RAASYID
Baca sebanyak mungkin agar otak menjadi lebih cergas .

99 *AS-SOBUR
Baca sebanyak mungkin agar diberi kesabaran sewaktu menjalankan apa jua perancangan.

ASMA’UL HUSNA

1 *ALLAH
Jika inginkan doa lebih makbul bacalah 500kali pada larut malam selepas solat sunat hajat/tahajud.

2 *AR RAHMAN
Untuk mehilang sifat-sifat pelupa &gugup.
Bacalah 500 kali selepas solat lima waktu, bagus juga untuk penerang & ketenangan hati.

3 *AR RAHIM
Baca 100 kali setiaphari akan mampunyai daya penarik hingga orang suka kepada kita.

4 *AL MALIK
Baca 121 kali setiap hari agar pekerjaan kita mendapat keberkatan dari Allah.

5 *AL QUDDUS
Untuk menjauhkan diri dari penyakit dalam hati.
Bacalah 100 selepas tergenlincir matahari.

6 *AS SALAAM
Baca 136kali,jasmani dan rohani kita akan terjaga dari segala penyakit.

7 *AL MU’MIN
Untuk melingdungi keluarga dan harta benda dari segala ganguan bacalah sebanyak 136 kali.

8 *AL MUHAIMIN
Baca145 kali selepas solatisyak,hati akan menjadi terang,bersih dari masalah hingga mudahuntuk menhafal.

9 *AL AZIZ
Baca 40 selepas solat subuh selama 40 hari ,ki;isteri ta akan disegani,muliadan penuh berkewibawaan.

10 *AL JABBAR
Supaya tunduk dan patuh bacalah 226 kali.

11 *AL MUTAKABIR
Baca 662 kali, kita akandapat menundukkan semua musuh hingga mereka menjadi pembantu yang setia.

12 *AL KHALIQ
Baca 731 kali otakkita akan menjadi cerdas.

13 *AL BAARRII
Bagi menghilangkan masalah dan menyembuh penyakit yang dihadapi, bacalah 100 kali selama 7 hari berturut-turut.

14 *AL MUSHAWWIR
Untuk memperolehi anak ; isteripuasa tujuh hari(ahad-sabtu) ;suami tiga hari ;berbuka dengan air yang dibaca nama ini 21 kali ; jika bersetubuh baca 10 kali.

15 *AL GHAFFAR
Bagi diampunkan dosa, bacalah 100 kaali ketika menunggu solat jumaat di masjid.

16 *AL QAHHAAR
Bagi menjauhkan perasaan tamak dan alpa dengan kemewahan dunia, malah musuh akan sedar dan tunduk.Maka bacalah 306 kali.

17 *AL WAHHAAB
Baca 300 kali selepas solat akan dihilangkan kesempitan dalam hidup

18*AR RAZAAQ
Bacalah sebanyak mungkin selepas solat akan dimurahkan rezeki yang halal

19 *AL FATTAH
Untuk mudah menerima ajaran agama bacalah 71 kali selepas solat subuh

20 *AL ALIM
Dibaca 100 kali selepas solat wajib , maka akan diberi pengetahuan dengan sempurna.

21 *AL QAABIDLU
Baca 100 kali diri akan terasa dekat dengan Allah dan terlepas dari segala amcamam.

22 *AL BAASITH
Baca seberapa banyak yang boleh segala yang diusahakan akan berjalan dengan lancar.

23 *AL KHAAFIDH
Baca 500 kali dalam keadaan suci dan tawaduk, akan ditunaikan hajatnya dan musuh dan akan jatuh martanya.

24 *AR RAAFI
Baca 70 kali akan terjaga harta benda dan penjahat

25 *AL MU’IZZ
Baca 140 kali akan diberi kewibawaan

26 *AL MUDZILL
Baca seberapaa banyak yang boleh akan dimudahkan untuk mengutip hutang.

27 *AS SAMII’
Baca seberapa banyak yang boleh, doa akan mustajab dan pendengaran akan sentiasa tajam.

28 *AL BASHIIR
Baca 100 kali sebelum solat jumaat akan diterangkan hati ,cerdas otaknya dan selalu diberi hidayah.

29 *AL HAKAM
Untuk memudahkan menerima ilmu agama, baca 68 kali pada tengah malam dalam keadaan suci

30 *AL ‘ADLU
Baca 104 kali selepas solat lima waktu, agar diri kita selalu berlaku adil

31 *AL LATHIFF
Baca seberapa banyak yang terdaya agar jualan menjadi laris

32 *AL KHABIR
Baca seberapa banyak yang boleh, boleh dapat bertemu dengan teman atau anak yang telah lama berpisah .
33 *AL HALIM
Baca 88 kali selepas solat lima waktu, kepimpinannya tidak akan tergugat.

34 *AL AZIM
Baca 12 kali akan disembuhkan penyakit yang sudah lama dihidapi.Juga akan dihindarkan dari gangguan setan dan sebangsa dengannya.

35 *AL GHAFUR
Baca sebanyak mana yang terdaya,akan diterima taubatnya.

36 *AL SYAAKUR
Baca 40 kali selepas solat hajat akan dimakbulkan hajatnya .

37 *AL ALIY
Tulis 110 kali;rendamkan didalam air sejuk; diberi minum kepada anak yang dungu agar mereka menjadi cerdas.

38 *AL KABIR
Baca 1000 kali selama tujuh hari berturut-turut selepas solat hajat atau tahajud; dikembalikan kedudukan yang telah lucut kerana fitnah.


39 *AL HAFIDH
Baca 99kali semasa di dalam agar dilindungi dari binatang buas

40 *AL MUQIIT
Baca sebanyak yang terdaya semasa di dalam hutan ketika sukar mendapat makanan agar dihilangkanrasa lapar dan badan akan terasa segar.

41 *AL HASIIB
Baca 777 kali setiap hari sebelum matahari terbit dan sesudah solat maghrib agar diteguhkan jawatan yang sedang disandang.

42 *AL JALIL
Baca 73 kali setiap malam (penghujung malam) agar diberi perubahan pada diri.

43 *AL KARIM
Baca 280 kali apabila hendak tidur agar ditinggikan darjatnya di dunia dan akhirat.

44 *AL RAQIIB
Baca50 kali setiap hari agar dijaga harta benda yang berada ditempat yang jauh.

45 *AL MUJIIB
Baca 55 kali setiap hari sesudah solat subuh agar doa akan menjadi lebih mustajab.

46 *AL WAASI’
Baca 128 kali ditengah malam aagar dihilangkan kesulitan yang dihadapi dan dijaga daripada orang-orang yang dengki.

47 *AL HAKIM
Baca 300 kali setiap agar dicerdaskan otak.

48 *AL WADUUD
Baca 1100 kali agar sentiasa bernasib baik, disukai orang kerharmonian rumahtangga.

49 *AL MAJIID
Baca 99 kali lalu dihembuskan dikedua tnagan dan disapukan keseluruhan muka agar ditenteramkan keluarganya dan disukai oleh hli keluarga yang lain

50 *AL BAA’ITS
Baca 100 kali dengan tangan diletakkan ke dada agar diberi kelapangan dada dengan ilmu dan hikmah.

51 *AS SYAHIID
Baca 319 kali agar dilembutkan hati saudara kita yang suka membangkang.

52 *AL HAQ
Baca sebanyak yang mampu agar ditebalkan iman dan taat menjalankan ibadah

53 *AL WAKIIL
Bacalah sebanyak mungkin agar diredakan bencana alam yang sedang melanda.

54 *AL QAWIY
Eartinya Dialah Zat yang Maha Kuat dan tidak pernah merasa Lemah

55 *AL MATIIN
Baca sebanyak mungkin”Yaa Qawiyyu Yaa Matiin” agar dikembalikan semangat dan kekuatan sehinggan ditakuti oleh musuh.

56 *AL WALIY
Baca sebanyak mungkin agar kedudukan dalam pertubuhan akan lebih kukuh dan terhindar dari hasaad dengki.



57 *AL HAMIID
baca sebanyak mungkin sebagaai pengakuan kita bahawa Allah sahaja yang patut dipuji.
58 *AL MUHSI
bacalah sebanyak mungkin selepas solat agar menjadi golongan yang sentiasa dekat dengan Allah.

59 *AL MUBDIU
baca 470 kali agar segala yang dirancang akan berhasil.

60 *AL MU’IDD
baca 58 kali agar dimuliakan darjat di dunia dan akhirat.

61 *AL MUHYIY
baca 58 kali agar dimuliakan darjat di dunia dan akhirat

62 *AL MUMIIT
baca sebanyak mungkin selepas habis solat agar dilancarkan segala usaha yang dijalankan.

63 *AL HAYYU
dialah zat yang hidup dan kekal abadi.

64 *AL QAYYUM
baca 100kali “Yaa Hayyu Yaa Qayyuum” agar menperolehi kekeyaan yang berkat

65 *AL WAAJID
bacalah sebanyak yang terdaya agar mempunyai keperribadian yang tinggi dan teguh.

66 *AL MAJID
baca sebanyak mungkin agar dimudah kan menerima apa yang diajar.

67 *AL WAAHID
baca 190 kali selepas solat lima waktu selama sebulan berserta puasa (Isnin & Khamis) agar dikurniakan anak bagi yang sukar mendapatkannya.

68 *AS SOMAD
baca sebanyak mungkin ketika dalam kesusahan agar diberi kesegaran tubuh badan dan kekenyangan.

69 *AL QAADIR
baca 305 kali agar apa yang diinginkan akan berhasil.

70 *AL MUQTADIR
baca sebanyak mungkin agar dipercayai mungkin agar di percepatkan hasil yang diusahakan.

71 *AL MUQADIM
baca 184 kali agar segala usaha akan cepat berhasil.

72 *AL MUAKHIR
baca sebanyak mungkin agar ketaatan kepada Allah.

73 *AL AWWAL
baca 37 kali agar hajat akan dikabulkan

74 *AL AKHIR
baca 200 kali selepas solat selama satu bulan agar dibuka pintu rezeki yang halal dan berkat.

75 *ADH DHAAHIR
baca 1106 kali sesudah solat (selama sebulan) akan dibuka hijab dari segala.. rahsia yang pelik dan sukar serta diberi kefahaman ilmu.

76 *AL BATHINU
baca 30 kali sesudah solat fardhu agar bi beri pengertian kepada segala rahsia yang sukar difahami



77 *AL WALIY
baca sebanyak mungkin agar menjadi orang yang makrifat seperti seorang wali

78 *AL MUTA’AALIY
baca sebanyak mungkin agaar berjumpa dengan orang yang berkedudukan tinggi

79 *AL BAR
baca sebanyak yang mampu agar diterima taubat dan diberi nikmat orang-orang bertaubat

80 *AT TAWWAB
Baca sebanyak mungkin agar dimudahkan untuk kembali kejalan yang lurus dan diterima taubatnya .

81 *AL MUNTAQIM
Baca sebanyak mungkin selepas solat berenti orang yang suka membuat kezaliman.

82 *AL ‘AFUWW
Baca sebanyak mungkin agar menjadi kekasih Allah dan diampunkan segala kesalahan .

83 *AR RAUF
Baca sebanyak mungkai agar disenangi oleh temen -teman atau siapa sahaja yang memandang kita .

84 *MAALIKUL MULKI
Baca 212 kali selepassolat selama sebulan agar kukuh jawatan yang disandang .

85 *DZUL JALAALI WAL IKRAM
Baca 65 kali setiap hari selama sebulan agar segala hajat yang diingini akan terhasil.

86 *AL MUQSITH
Baca sebanyak mungkin bagi mendapatkan sifat adail dalam diri

87 *AL JAAMI’
Baca sebanyak mungkin agar dikembalikan saudara yang telah lari dari rumah .

88 *AL GHANIY
Baca sebanyak mungkin agar dikurniakan kekayaan yang halal dan berkat.

89 *AL MUGHNIY
Baca sebanyak mungkai agar diberi kekayaan yang bermanfaat di dunia dan di akhirat.

90 *AL MAANI’
Baca 161 kali ketika menjelang waktu solat subuh agar dihindarkan dari orang- orang zalim.

91 *ADH DHAAR
Baca 1001 agar disembuhkan penyakit yang dihidapi dan sukar untuk sembuh .

92 *AN NAAFI’
Baca sebanyak yang mampu agar disembuhkan penyakit dan memudahkan kehidupan harian .

93 *AN NUUR
Baca sebanyak mungkin agar diberikan kemuliaan dan memperolehi apa yang dihajati baik di dunia mahupun di akhirat.

94*AL HAADIY
Baca sebanyak mungkin agar diberi pentunjuk jalan ketika sesat

95 *AL BADII’
Baca 500 kali selepas solat agar apa yang dirancangkan berhasil.

96 *AL BAAQY
Baca sebanyak mungkin agar perkerjaan yang menjadi sumber kehidupan tidak akan tergugat dan andainya berniaga;keuntungan akan berganda

97 *AL WAARITS
Baca 707 kali setiap malam agar diberi petunjuk sehingga berhasil sewaktu menjalankan perniagaan atau pun pekerjaan.

98 *AR RAASYID
Baca sebanyak mungkin agar otak menjadi lebih cergas .

99 *AS-SOBUR
Baca sebanyak mungkin agar diberi kesabaran sewaktu menjalankan apa jua perancangan.

Rabu, 27 Mei 2009

Kisah Rahsia di Sebalik Sembahyang Lima Waktu

Ali bin Abi Talib r.a. berkata,


"Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata,

'Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab.'

Lalu Rasullullah saw bersabda,

'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi,

'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

Sabda Rasullullah saw,

'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya. Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya. Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul sebelumku. Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya setiap orang kafir.'

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata,

'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.'

Rasullullah saw bersabda,

'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan.


Sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.'

Sabda Rasullullah saw lagi,

'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.'

Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang bermaksud,

'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah, maka Allah akan perkenankan.'

Sabda Rasullullah saw,

'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjamaah, Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena nyala api neraka dan diberikan kepadanya cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'

Sabda Rasullullah saw seterusnya,

'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin yang mengerjakan sembahyang Subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberikan kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu:

1. Dibebaskan daripada api neraka

2. Dibebaskan dari nifaq.

Selasa, 26 Mei 2009

Kisah Rahsia di Sebalik Sembahyang Lima Waktu

Ali bin Abi Talib r.a. berkata,

"Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para
sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan
tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang
Yahudi lalu berkata,

'Ya Muhammad, kami hendak bertanya
kepada kamu kalimat-kalimat yang telah
diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s.
yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi
utusan Allah atau malaikat muqarrab.'

Lalu Rasullullah saw bersabda,

'Silakan bertanya.'

Berkata orang Yahudi,

'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu
yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

Sabda Rasullullah saw,


'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari,
maka bertasbihlah segala sesuatu kepada
Tuhannya.
Sembahyang Asar itu ialah saat
ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah
menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap
mukmin yang bersembahyang Maghrib
dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa
meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah
akan mengkabulkan permintaannya.

Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang
dikerjakan oleh para Rasul sebelumku.

Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit
matahari. Ini kerana apabila matahari terbit,
terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di
situ sujudnya setiap orang kafir.'

Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan
dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata,

'Memang benar apa yang kamu katakan itu
Muhammad. Katakanlah kepada kami apakah
pahala yang akan didapati oleh orang yang
sembahyang.'

Rasullullah saw bersabda,

'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama
sembahyang yang pertengahan.
Sembahyang
Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka
Jahanam. Orang-orang mukmin yang
mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan
diharamkan ke atasnya wap api neraka
Jahanam pada hari Kiamat.'

Sabda Rasullullah saw lagi,


'Manakala sembahyang Asar, adalah saat di
mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi.
Orang-orang mukmin yang mengerjakan
sembahyang Asar akan diampunkan dosanya
seperti bayi yang baru lahir.'

Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang
bermaksud,

'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama
sekali sembahyang yang pertengahan.

Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana
taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang
mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang
Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada
Allah, maka Allah akan perkenankan.'

Sabda Rasullullah saw,


'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur
itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada
hari Kiamat, maka seorang mukmin yang
berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi
menunaikan sembahyang Isyak berjamaah,
Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena
nyala api neraka dan diberikan kepadanya
cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'

Sabda Rasullullah saw seterusnya,

'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin
yang mengerjakan sembahyang Subuh
selama 40 hari secara berjamaah, diberikan
kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan
iaitu:

1. Dibebaskan daripada api neraka.
2. Dibebaskan dari nifaq.


Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan
daripada Rasullullah saw, maka mereka berkata,

'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu
wahai Muhammad (saw). Kini katakan pula
kepada kami semua, kenapakah Allah SWT
mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'

Sabda Rasullullah saw,

'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon
khuldi yang dilarang, lalu makanan itu
tersangkut dalam perut Nabi Adam a.s. selama
30 hari. Kemudian Allah SWT mewajibkan ke
atas keturunan Adam a.s. berlapar selama 30
hari. Sementara diizin makan di waktu malam
itu adalah sebagai kurnia Allah SWT kepada
makhluk-Nya.'

Kata orang Yahudi lagi,

'Wahai Muhammad, memang benarlah apa
yang kamu katakan itu. Kini terangkan kepada
kami mengenai ganjaran pahala yang
diperolehi daripada berpuasa itu.'

Sabda Rasullullah saw,

'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan
Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah SWT,
dia akan diberikan oleh Allah SWT 7 perkara:

1. Akan dicairkan daging haram yang
tumbuh dari badannya (daging yang
tumbuh daripada makanan yang
haram).
2. Rahmat Allah sentiasa dekat
dengannya.
3. Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
4. Dijauhkan daripada merasa lapar dan
dahaga.
5. Diringankan baginya siksa kubur (siksa
yang amat mengerikan).
6. Diberikan cahaya oleh Allah SWT
pada hari Kiamat untuk menyeberang
Titian Sirath.
7. Allah SWT akan memberinya
kemudian di syurga.'


Kata orang Yahudi,

'Benar apa yang kamu katakan itu
Muhammad. Katakan kepada kami
kelebihanmu di antara semua para nabi.'

Sabda Rasullullah saw,

'Seorang nabi menggunakan doa mustajabnya
untuk membinasakan umatnya, tetapi saya
tetap menyimpankan doa saya (untuk saya
gunakan memberi syafaat kepada umat saya
di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi,

'Benar apa yang kamu katakan itu
Muhammad. Kini kami mengakui dengan
ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa
annaka Rasulullah (kami percaya bahawa
tiada Tuhan melainkan Allah dan engkau
utusan Allah).'


Sedikit peringatan untuk kita semua:

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan
kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan,
kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah
berita gembira kepada orang-orang yang sabar."

(Surah Al-Baqarah: ayat 155)

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai
dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari
kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat
siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya."

(Surah Al-Baqarah: ayat 286)

Isnin, 25 Mei 2009

Perhimpunan Pagi dan Latihan Kebakaran


Assalamualaikum...

Aku terasa lapang dada dan ringan jer kepala nie...hehehehe...bos takder...memang la senang hati...pagi2 aku dah gi sarapan...kuih gelang sira dgn sambal..mmg kesukaan aku...dek kerana bertenaga sangat aku amik ngajar tahun 3 dan tahun 4 sekali arung...heheheh....lepas kelas aku bedal pulak nasi lemak...tgh mkn ada latihan kebakaran plk...maleh tul aku nak gi tp ku gagahkan jgk kaki....hari nie aku dapat surat tunjuk sebab sebab tak datang taklimat....maleh nak datang sebenarnyatapi aku buat jer la surat dengan alasan sebab isteri tak sihat.... pastu pengawal keselamatan mintak masukkan lagu dalam handset dia....ku pun 'tolong' jer la...pkl 11 aku ader kelas KT thn 4.....abis mengajar pkl 12...ingat nak cabut awal...heheheh....hari nie hari gaji oiiii....gaji oiiiiii....semua nak kena selesaikan....duit kereta....bill semasa....dan barang dapur....buku adab belajar pun aku kena siapkan tu...sebelum jumaat aku kena bagi kat bdk2...audi nilai pun kena siapkan...peningnya kepala...tapi aku buat selamber jer...yang penting kita happy...apa yang penting....kerjasama...