Khamis, 9 Julai 2009

Lantun mak aku kena curi....

Assalamualaikum...hari nie aku dari rumah aku kat mensudut lama...awal jugak aku bangun pagi nie...pukul 5 pagi...sempat jugak aku buat sarapan dan minum pagi hari nie...menu sarapan aku pagi nie tak la istimewa sangat...meggie goreng dan air coklat panas...pagi-pagi lagi selepas aku sampai di sekolah semasa sedang mengemas makmal komputer, mak aku telepon bagi tau kat aku yang lentun (getah beku) mak aku kena curi kat mat pet(penagih dadah)...dalam ringkasan cerita mak aku tu mat pet tu mencuri lantun kat kebun getah ayah aku pada jam 9 malam dan menjual lantu itu pada jam 8 pagi tadi...ada jugak yang lucu dalam cerita mak aku tu apabila mak aku start menoreh mak aku tengok mangkuk lantun kat pokok getah tu kosong..."bocor ke mangkuk nie"kata mak aku...mak aku berjalan ke setiap pokok dan melihat mangkuk pada baris yang mak aku noreh tu dah kosong...sah kena curi...geram ader, marah ader, macam-macam perasaan...mana tak nya...dah 4 hari mak aku lapik...ader la rm 200 duitnya...tapi tadi masa aku call isteri aku dia cakap kena banyak bersabar...semua nie dugaan dari Allah...mungkin Allah nak uji hambanya...mungkin Allah nak beri rezeki yang lebih baik dan banyak...dari aku marah-marah tadi dah jadi cool semula...

Nie datang lagi satu masalah...nak pergi Mesyuarat Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan kat PKG Buluh Kasap hari nie jam 2.30 petang...malas nya pulak...ikutkan hati aku memeng malas nak pergi...pun kena 'sekolah' kat isteri aku tadi...isteri aku cakap," kita nie warga pendidik kena akur dengan perkataan 'saya yang menurut perintah' jangan buat perkara yang boleh membusukkan nama sekolah...jangan buat perkara yang kita tak selalu buat...jangan buat perkara yang salah...ingat, gaji kita tu dari mana...dari gaji tu la nak bagi makan anak bini..." ter'sekolah' jugak aku tadi...tapi lepas 30 minit aku mula maleh balik...maleh nak pergi...kejap jer kesedaran tu datang...sudahnya 'MALAS NAK CAKAP'...

1 ulasan:

  1. MINTA NO HP KAU. NANTI SEND/CONTACT AKU KAT 0127336608. ADA HAL SKIT NAK TANYA PASAL SSQS TU.

    CHUN-SMK PALONG TIMUR.

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.